Rajd 1001 Jezior

1001_tablica

 

Po latach Automobilklub Warmiński wraca do historycznej nazwy „Rajd 1001 jezior”, tym razem z dopiskiem „Legendy Rajdowe na Warmii”, w dniach 27-29 września. Planujemy na trasie około 230 km zlokalizować 12-14 prób sportowych o długości około 30 km, z PKP-ami, PKC-ami, próbami prędkości itp. Rajd rozpocznie się tradycyjnym dla olsztyńskich rajdów prologiem na stadionie OSiR-u (dawniej Stomil), w piątkowe popołudnie. Na bieżni rozegrane zostaną dwa równoległe wyścigi, a na wyłączonych ulicach Olsztyna wraz z zabytkowymi samochodami zaprezentujemy załogi. Sobota i niedziela to dwa pełne dni ścigania. Mamy nadzieję, że impreza ta na stałe znajdzie się w kalendarzu imprez na lata następne. Informacje i formularz zgłoszeniowy znajdziecie na stronie www.akwarminski.pl i na Facebooku patronów medialnych.

Historia rajdów samochodowych na Warmii i Mazurach sięga roku 1968 roku. Wówczas to na Ziemi Olsztyńskiej odbyła się pierwsza impreza zaliczana do Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Długo zastanawiano się nad jej nazwą, związaną z Krainą Jezior i Lasów. Wreszcie postanowiono by nosiła nazwę Rajd 1000 Jezior. Pierwsza edycja rajdu odbyła się w dniach 18-22.04.1968 roku. Zwyciężył najsłynniejszy w tamtym czasie kierowca – Sobiesław Zasada wraz z pilotem Franciszkiem Postawką na Porsche 911, przed Stanisławem Dalką, którego pilotował Eugeniusz Pach – bardzo popularny wtedy spiker Telewizji Polskiej. Trasa liczyła 1100 km w tym 9 OS o długości 38,3 km. Wystartowało 50 załóg a do mety dojechało 27 samochodów. To m.in. osoba „Sobka” sprawiła, że rajdy przypadły do gustu mieszkańcom tego dziewiczego dla sportu samochodowego rejonu Polski. Jakież było zdziwienie organizatorów, gdy kilka miesięcy później dowiedzieli się, że do siedziby FIA i PZM wpłynął protest. Okazało się, że Rajd 1000 Jezior odbywał się już w Finlandii. Nazwę zmieniono więc na… Rajd 1001 Jezior. W 1969 roku rajd odbył się jako I eliminacja RSMP. Najlepsi byli Krzysztof Komornicki z Zygmuntem Wiśniowskim na Renault Alpine, przed Adamem Smorawińskim z Andrzejem Zembrzuskim na BMW 1600 TI. W 1970 roku wygrał Komornicki – z tego roku pochodzą zdjęcia Tomasza Suchardy. W 1971 roku impreza zmieniła nazwę na „Rajd Mazurski”. W 1973 roku otrzymał znaną dziś nazwę „Kormoran”. Po kryzysie lat 1978-82, gdy rajd się nie odbył, Kormoran powrócił jako eliminacja mistrzostw Polski. Wygrali M. Bublewicz z R. Żyszkowskim – Polonezem 2000, którzy w późniejszym okresie sześciokrotnie byli tu najszybsi. W 1985 roku „Kormoran” wzbogacił się o równoległy wyścig na bieżni stadionu Stomilu.

W pierwszych rajdach przeważały wozy polskie. Startowały nawet Syreny, jeździł nią także Stanisław Ciecierski, a najbardziej zasłużonym olsztyńskim „syreniarzem” był Adam Masłaniec. Trabantem z powodzeniem startował olsztyniak Andrzej Radecki. Weteranem „Kormorana” jest Marek Ryndak z Rzeszowa, uczestnik prawie wszystkich edycji rajdu. Rajd Kormoran wygrywali m.in. tacy kierowcy jak wspomniany już, nieodżałowany Marian Bublewicz, Błażej Krupa. Lelio Lattari, Tomasz Ciecierzyński, Romuald Chałas, a od 1995 roku wielokrotnie Krzysztof Hołowczyc. W wielu edycjach rajdu czołowe role grali również Andrzej Jaroszewicz, Lech Orski czy Paweł Przybylski. Zapraszamy na Warmię we wrześniu!

133