NUMER 98 (11/2014)

Iokl_CA98

IMG_6546

Mercedes W124
26 listopada swoje trzydzieste urodziny obchodzi legenda świata samochodów, przez wielu uważana za ostatniego prawdziwego Mercedesa – W124, zwany u nas pieszczotliwie Baleronem. Maciej Replewicz prezentuje jego historię i przybliża, na czym polegała tajemnica jego długowieczności.

kino2_

Nasz dział Samochód Kamera Akcja też obchodzi Trzydziestkę Mercedesa W124. W tym miesiącu prześledzimy jakie były najciekawsze polskie filmy, w których pojawił się ten wóz.

IMG_5411

Napęd na cztery koła, terenowe opony i sława marki kojarzonej z rajdami. Co zrobić z takim samochodem? Oczywiście ruszyć na polowanie! Co z tego, że opony mają rozmiar 13 cali, silnik to nie kultowy turbo-boxer tylko trzycylindrowa tysiączka, auto wygląda jak miniaturowe akwarium, a nasz myśliwy nie zabiłby nawet muchy? Fani Subaru, coś dla Was: redaktor Pawłowski testuje Subaru Libero!

IMG_2478

To było jedno z najważniejszych w tym roku wydarzeń kulturalno-samochodowych. Sześć ze słynnej kolekcji siedemnastu BMW pomalowanych przez wybitnych artystów, można było oglądać w warszawskim Centrum Sztuki Współczesnej. Spędziliśmy z nimi magiczny wieczór, żeby je sfotografować i zgłębić fenomen Art Cars.

141

Z cyklu Polska w miniaturze, w którym przedstawiamy polskie mikrosamochody, w tym miesiącu prawdziwy rarytas i unikatowe znalezisko. Mikro-samoróbka nieznanej marki opuszcza stodołę po 45 latach zalegania w kącie… Samochodzik odnalazł i opisał Mieczysław Płocica.

Bugatti35C-4863-HelleNice-MontlheryRecord-1929-2a

Sporym echem odbiła się ostatnio sprzedaż Bugatti T35 przypisywanego słynnej Helle Nice. Piękna tancerka i striptizerka, która zmieniała kochanków jak rękawiczki. Wyścigowe Bugatti, którym pobiła kobiecy rekord prędkości, a przy tym jeden z najszybszych samochodów epoki. Tak magiczne połączenie musiało zaowocować milionową ceną na aukcji. Nie szkodzi, że nieco przy tym nagięto historię… Pokręconą historię wyjaśnia Maciej Peda.

DSC_2573

6 listopada miną 63 lata od czasu, gdy pierwsza Warszawa zjechała z taśmy żerańskiej fabryki. Dziś, z każdym dniem coraz mniej jest historycznych hal i miejsc, w których powstawały Warszawy, Syreny, Polskie Fiaty 125p czy Polonezy. Razem z wieloletnim dyrektorem FSO, Robert Brykała zwiedził resztki dawnej fabryki. Być może to ostatnia taka możliwość…

9000turbo

Jak na konstrukcję z I połowy lat 80., Saab 9000 utrzymał się w sprzedaży wyjątkowo długo. Nic dziwnego: był samochodem znakomitym pod każdym względem. Wczesne egzemplarze powoli nabierają statusu klasyków – wyraźnie wolniej niż jego włoscy krewniacy z grupy Fiata. Kolejny świetny poradnik Tymona Grabowskiego, w którym polecamy zwłaszcza pierwszą wersję Saaba 9000.

IMG_7708

Na dobre rozkręciła się u nas moda na dobre jedzenie z food trucków. A fajny food truck, to zabytkowy food truck! Bodaj najstarszy z pracujących – Borgward 1500 z 1958 roku sprzedaje burgery i inne pyszności pod nazwą Gold Digger. Właściciele i kucharze w jednym opowiedzą nam jak im się udało połączyć piękne z przyjemnym, pożytecznym i smacznym.

IMG_9780

Zabytkowe jednostki pływające to nowość nawet dla nas! W dziale Made in Poland Robert Steć opisuje wybitną polską konstrukcję. Wiele osób do dziś nie wierzy, że tak piękna i doskonale zaprojektowana łódź motorowa mogła powstać w Polsce, w czasach najgorszego komunizmu…

IMG_0028

W Dziale Prawnym Paweł Rożen omawia czekające nas zmiany w przepisach z zakresu bezpiecznego przewożenia dzieci w samochodzie. Ważne dla właścicieli zabytków!

IMG_4870

Sezon NOVOL Classicauto Cup wieńczy ostatnia eliminacja – Track Day na Torze Kielce. Oto jak w Miedzianej Górze ścigało się 139 klasyków.

Revival_14_AmyShore_0007

Z zagranicy: nasi reporterzy robią zakupy w Tesco przeniesionym żywcem z lat pięćdziesiątych, przybliżając fenomen klasycznego ścigania i podróży w czasie do złotej epoki motorsportu, pod nazwą Goodwood Revival.

IMG_9143

Odwiedzimy także kilka imprez krajowych, w tym krakowskie Classic Moto Show.

IMG_1295 IMG_2943

W dziale Nowych Samochodów tradycyjnie dwie ciekawe propozycje, które kiedyś na pewno będą klasykami: Citroen C4 Cactus i najnowsza wersja Infiniti Q50 z silnikiem 2.0 Turbo.