NUMER 101 (02/2015)

Classicauto nr 101 (02.2015) w sprzedaży od 31.01, oto co ciekawego w tym miesiącu:

Iokl_CA101

01

P70 Zwickau – temat numeru
AWZ P70 Zwickau to jeden z najmniej poważanych samochodów z krajów socjalistycznych. Mało kto pamięta przodka Trabanta i pierwszy NRD-owski wóz wykorzystujący duroplast. Na palcach jednej ręki można policzyć zachowane w oryginalnym stanie sztuki, a tak pięknej jak ta z naszych zdjęć nie znajdziecie. Zabieramy go na wycieczkę po ostatnich śladach przemysłowej i przedwojennej warszawskiej Woli. Te dwa ginące gatunki opisuje Piotr Skowron, a sfotografował Wojciech Jurecki

02

Magiczne miejsce: fabryka Fiata w Lingotto
Przez prawie sto lat fabryka Fiata w Lingotto była symbolem przemysłowego Turynu. To dzieło industrialnego modernizmu jest słynne na cały świat przez umieszczony na dachu potężnego budynku tor próbny. Odwiedziliśmy to magiczne miejsce by przekonać się, że… już nigdy nie pojedzie po nim żaden samochód. Tekst i zdjęcia: Marcin Solarz / www.wr7.pl

815A8711

Chevrolet Caprice Police Interceptor
Nie miało dla niego znaczenia czy to mroźna międzystanowa I-94 przebiegająca przez senną Minnesotę, pełna ciężarówek New Jersey Turnpike, brudne doki południowego Bostonu czy słoneczna Route 66. Policyjny Chevy Caprice zawsze był na służbie, zawsze w gotowości. Możecie stworzyć setki rankingów na najlepszy radiowóz świata, ale to bez znaczenia. Amerykańscy stróżowie prawa i tak wiedzą swoje. Najlepszy amerykański wóz pościgowy policji jedzie na nocny patrol. Tekst i zdjęcia: Rafał Andrzejewski

IMG_3320

Test Classicauto: Fiat 500
To nie koniec włoskich klimatów w tym numerze. Wprawdzie już pisaliśmy o Fiaciku 500, był nawet na okładce, ale co innego poznać jego historię, jak kiedyś, a co innego przeczytać, co o nim myśli nasz redaktor testujący, Kamil Pawłowski. W rozszerzonym teście nasz Luigi, jak wielu Włochów wciąż używający Pięćsetki na co dzień, wyciąga swoje Cinquecento z garażyku we włoskiej posiadłości i udaje się na poszukiwanie świeżych pomarańczy. Fotografowali Michał Szewczyk i Wojciech Jurecki

IMG_7879

Muzeum Škody odnowione!
W budynkach, w których Vaclavovie Laurin i Klement budowali swoje pierwsze pojazdy, dziś mieści się Muzeum Škody. Odwiedziliśmy je gdy wznowiło działalność po gruntownej przebudowie, żeby zrozumieć, że dobre muzeum samochodów, to coś więcej, niż eksponaty postawione pod jednym dachem… Tekst: Wojciech Jurecki, zdjęcia: Michał Szewczyk

06

Zdzisław Beksiński i Autosan
Zdzisław Beksiński – jeden z najwybitniejszych polskich artystów tworzył niesamowite obrazy. Kto widział je choć raz, nigdy tego nie zapomni. Wiele z nich powstało w czasie, gdy pracował w Sanockiej Fabryce Autobusów, gdzie – co mało kto wie – projektował nadwozia i wnętrza autobusów. Marek Kuc, autor nowo wydanej książki o historii Autosana przybliża ten mało znany rozdział życia artysty. Artykuł powstał przy współpracy z Muzeum Historycznym w Sanoku.

IMG_4114a

Porsche 911 Sportomatic
Wsiąść do jednego z najbardziej rasowych samochodów lat 60. i odkryć, że… brakuje pedału sprzęgła. Rozczarowanie? Niekoniecznie. Połączenie sportowego sznytu z wygodą jazdy po mieście to trudna rzecz. Sprawdziliśmy, czy udało się to w Porsche 911 Sportomatic. Dodatkowa przyjemność, to zdjęcia jednego z najlepiej odrestaurowanych wczesnych 911, jakie widzieliśmy.
Tekst i zdjęcia: red. naczelny i Michał Szewczyk

08

Rocznice: taki był rok 1980!
Wydaje się, że lata 80. były tak niedawno, choć w rzeczywistości minęło już… później policzymy. Niektóre samochody z tamtych czasów, mimo swojej ciekawej historii, popadły w zapomnienie. O innych modelach sami producenci nie chcą pamiętać. Ale redaktor Leśniewski im przypomni…

09

Samochód Kamera Akcja
Trans-Am w kukurydzy: Maciej Replewicz przypomina nam o mało znanym filmie ze Steve`m McQueen`em w roli głównej. Ostatnim w jego życiu. W „The Hunter” największy fan szybkich samochodów wśród aktorów zagrał najgorszego kierowcę wśród amerykańskich „łowców głów”.

10

Toyota Celica ST165 i pokrewne
Czy Celica T16 jest już klasykiem? Jeśli chodzi o topową wersję GT-Four – z pewnością. Inne, mniej kultowe wersje z napędem na przednie koła nie zaczęły jeszcze na poważnie drożeć, ale to właśnie oznacza, że teraz jest idealny moment, żeby zainteresować się tym japońskim coupe. Jak je kupić, doradza tradycyjnie Tymon Grabowski

11

Zabytek pod Paragrafem
W tym miesiącu w Dziale Prawnym redaktor Rożen odpowiada na listy naszych Czytelników. Tematy to niejasności wokół rejestrowania „Anglika” w Polsce, czyli samochodu z kierownicą z prawej strony oraz polskie przepisy o wywożeniu samochodów zabytkowych a swoboda inwestowania.

12

Peugeot 104
Wbrew polskiemu porzekadłu, że nie kupuje się aut na „F”, architekt Cezary Kępka zdecydował się na małego Peugeota 104. Czy nadal wóz ten odnajduje się w mieście, jak długo jeździł nim po Wiedniu inżynier Willibald Neubauer i co trzeba zrobić, żeby ścigać się 104, przeczytacie w tym miesiącu w dziale Człowiek i Samochód.

13

IMG_6785

Nowe samochody: VW Golf R i Smart Fortwo
W tym miesiącu dwa ciekawe nowe samochody: najlepszy stosunek mocy do ceny z dyskretnym wyglądem, czyli 300-konny VW Golf R oraz mikrosamochód na miarę XXI wieku: parkujemy najnowszego Smarta obok Heinkla Kabine z 1961 roku, żeby przekonać się czy mają coś wspólnego.