II Festiwal Zabytków Motoryzacji

Opublikowano

Chyba wszyscy pamiętają Muzeum Przemysłu, oddział Muzeum Techniki, które znajdowało się w dawnej fabryce Norblina przy ul. Żelaznej w Warszawie. To tam stała znaczna większość eksponatów motoryzacyjnych należących lub zdeponowanych w Muzeum Techniki. Brak odpowiednich środków pieniężnych powodował, że samochody nie były na bieżąco serwisowane, część trafiła do muzeum w stanie niejeżdżącym i tak już pozostała. Z racji braku odpowiedniej ekspozycji niektóre z nich były pochowane po magazynach i garażach na terenie fabryki. W pewnym momencie z inicjatywy ludzi skupionych przy FSO Autoklubie zainicjowano tzw. Akcję Szmata. Na początku miała na celu doprowadzenie jak największej ilości eksponatów do lepszego stanu wizualnego. Na Akcjach zaczęli się pojawiać inni chętni do pomocy spoza klubu miłośników FSO, oprócz mycia, czyszczenia, woskowania, eksponaty zaczęły być naprawiane, uruchamiane.

Efekty pracy można było obejrzeć na corocznym Festiwalu Zabytków Motoryzacji, gdzie część muzealnych aut była wyciągana z hal, prezentowana w ruchu. Niektórymi można było się przejechać za drobną opłatą. Zebrane w ten sposób pieniądze przeznaczano na opiekę nad samochodami. Muzeum na Żelaznej już nie ma, Muzeum Techniki jest w poważnych tarapatach finansowych, a ekspozycja z Norblina została wywieziona poza Warszawę do innych oddziałów instytucji. Wracamy więc do fotorelacji z II Festiwalu Zabytków Motoryzacji, który odbył się w maju 2006 roku. Więcej o tej imprezie pisaliśmy w czwartym numerze Classicauto.