NUMER 123 (12/2016)

 

iokl_ca123

Grudniowe Classicauto już jest. Dostępne od kilku dni dla prenumeratorów, a od wczoraj w najlepszych kioskach i naszym sklepie. Co przygotowaliśmy dla was w tym miesiącu?

Temat numeru:

Gdyby wybrać jeden model BMW, który najbardziej rozpala wyobraźnię i najbardziej przyczynił się do utrwalenia wizerunku marki z pazurem, to stawiamy na BMW 3.0 CSL. Najlepiej z fabrycznym ospojlerowaniem, któremu zawdzięcza ksywę „Batmobile”. Na zakończenie naszych obchodów 100-lecia BMW poznajcie superbohatera lat 70.

Fetysz

To tytuł najlepszego naszym zdaniem polskiego filmu z samochodem w tle. Jak Polacy kochali i pożądali samochód, co byli w stanie poświęcić, żeby go zdobyć? Dlaczego auto w czasach PRL było naszym narodowym fetyszem? Ten fenomen zgłębia red. Replewicz a w dodatku przeprowadził świetny wywiad z reżyserem i twórca filmu, Tadeuszem Wojciechowskim. To w ramach rozbudowanego w tym miesiącu działu Kamera Samochód Akcja.

Z drogi śledzie, bo władza jedzie!

Po publikacji w Classicauto nr 116 pytaliście, kiedy druga część artykułu o samochodach polskich władz z czasów PRL? Oto ona! Wojciech Jurecki z historykiem Pawłem Miedzińskim skupiają się na romansie polskich władz z marką Mercedes-Benz, dzięki któremu pojawiły się u nas np. dostojne Mercedesy 300 „Adenauer”.

Podczas ostatniego Moto Classic Wrocław odbyło się największe w Polsce spotkanie Jensenów Interceptor. Na zamku Topacz obchodziły swoje 50-lecie. Wprawne oko wśród nich wypatrzyło nietypowe sztuki. Niby Interceptor, ale trochę dłuższy, z dwoma wlotami na błotniku zamiast z jednym… To słynny Jensen FF – pierwszy na świecie seryjny samochód osobowy (nie terenowy!) z napędem na 4 koła i czymś na kształt systemu ABS. Radek Borowicki opowie, jak to się stało, że ten przełomowy wóz powstał nie w laboratoriach wielkiego koncernu, lecz w brytyjskim warsztacie, gdzie składając auta popijają whisky.

Made in Poland

W dziale prezentującym wybitne i znaczące polskie produkty, także mamy dla Was co specjalnego. Jeździło na niej pół Polski, a może i więcej. Nie ma chyba bardziej rozpoznawanej opony. Znaczna część społeczeństwa 25+, która miała cokolwiek wspólnego z motoryzacją, na widok tego bieżnika od razu wykrzyknie: D-124! Najważniejsza opona czasów PRL i III RP skończyła 40 lat.

Classicauto testuje

W tym miesiącu zabieramy Was do centrum Warszawy w latach 90. Redaktor Pawłowski dorobił się na handlu z łóżka polowego i kupił sobie kolorową koszulę, niemnący garnitur Hugo Bross, komórkę Centertela i… Chryslera LeBaron.

Polonez 2000 Rally

Przybywa nam historycznych rajdówek. Coraz więcej powstaje rajdowych Polonezów, co bardzo nas cieszy. Z jednego z warsztatów dopiero co wyjechała piękna sztuka, zbudowana specjalnie z myślą o Rallye Monte Carlo Historique. Jak powstawał ten konkretny egzemplarz? Jak jest zbudowany? Dlaczego Polonez, a nie PF 125p? O tym opowiemy w artykule Wojciecha Jureckiego.

Targi w Padwie

Wyrastają na Mekkę włoskiego rynku klasycznych samochodów. Nasz redaktor Jerzy Reczek wzbudził tam niemałą sensację, zawzięcie notując, robiąc wywiady i sprawdzając rzeczywisty stan pojazdów. Dzięki temu możemy pokazać prawdziwy obraz rynku. Co? Po ile? Dlaczego tak drogo? Kto oszukał, a co było okazją? Jakie auta są teraz „hot” a jakie „not”? Czytajcie naszą mega-relację, jakiej jeszcze nie było.

Zwycięzca konkursu elegancji

Tak. Ten klasyczny amerykański pickup Chevrolet Custom 10 z 1971 roku, zdobył główną nagrodę. Jeżeli interesuje Was, gdzie dają puchary za rdzę i dziury oraz jak to jest, gdy jesteś rolnikiem z Iowy, ale jednak mieszkasz na Śląsku i zamiast nieprzebranych pól masz za oknem kopalnianie hałdy, przeczytajcie w naszym dziale Człowiek i Samochód wywiad z Łukaszem.

Odnalezione

Białym krukiem dla kolekcjonerów jest przedwojenny Chevrolet z warszawskiej montowni Lilpop, Rau&Loewenstein. Jedno z nielicznych znanych aut tego typu po latach tułaczki trafiło ostatnio do Polski. Pisze o tym Robert Steć, który odnalazł też Mikrusa w… Czechach.

Rocznice

W tym numerze całkowicie poświęciliśmy ten dział marce Mercedes-Benz. W 2016 roku obchodzi wiele ciekawych rocznic. 130 lat firmy, 90 lat od fuzji Daimlera z Benzem… Są i inne, równie ciekawe, choć nowsze. 10 lat liczy sobie wspaniałe Mercedes Museum w Stuttgarcie. Do tego 20-lecie obchodzi polski oddział MB a 15 lat Klub Zabytkowych Mercedesów Polska. Jest co świętować! Jako bonus obejrzymy, jak wyglądało muzeum Mercedesa 30, 50, 80 lat temu, a nawet dawniej.

Nowe samochody:

Volkswagen Golf GTI – przekonujemy, dlaczego warto posiadać to auto… i jego wielkiego przodka sprzed 4 dekad.

 

Stałe działy:

Kamera samochód akcja

„Noc na Ziemi” na już 25 lat! Jedna noc, cały świat, 5 taksówek, 5 ludzkich historii w klasycznym obrazie Jima Jarmuscha.

Inwestuj w klasyki

Jak zostać spekulantem? Tak, to słowo nie kojarzy się dobrze. My się go nie boimy – w końcu masa ludzi kupuje klasyki nie tylko z pasji, ale żeby na nich zarobić. Spojrzymy więc chłodnym okiem, w które samochody warto zainwestować czysto w celach spekulacyjnych.

Zabytek pod paragrafem

Podatek akcyzowy po nowemu. Sytuacja jest dość dynamiczna, ale postaraliśmy się z nią zmierzyć i przedstawiamy nasz komentarz do projektu ustawy. Stan na moment oddania do druku.

Poradnik kupującego

Zakup Jaguara XK8 pierwszej generacji to najtańszy sposób, żeby stać się właścicielem… Aston Martina. Przynajmniej częściowo, bo to auto dzieli platformę z modelem DB7. Jego ceny są w fazie „szorowania o dno”, co oznacza, że warto się nim zainteresować. Oczywiście trzeba być przygotowanym na typowo angielskie kaprysy. Jak kupić wschodzącą gwiazdę brytyjskiej klasyki, radzi Tymon Grabowski.

Imprezy!

W grudniowym numerze podsumowujemy sezon Motointegrator Classicauto Cup 2016, oraz zapraszamy na relacje z najciekawszych imprez minionego lata. Odwiedzimy I Zlot Kobiet w Zabytkowych Mercedesach – She’s Mercedes, V Classic Moto Show w Krakowie, Wałbrzyski Rajd Pojazdów Zabytkowych, a na deser klasyki na plaży – Retro Jurmala na Łotwie.

Modele

100-lecie BMW postanowił uczcić także producent popularnej serii „Hot Wheels”. Okolicznościowy zestaw ośmiu modeli pokazuje przekrój sportowych modeli firmy. Zdecydowanie dobry pomysł na świąteczny prezent dla fana bawarskiej motoryzacji.