Lutowy numer Classicauto dostępny na tablety w Google Play (Android) i AppStore (iOS) i oczywiście na papierze. Co w numerze?
Maserati Khamsin. Kosmita przyleciał z Włoch! Nawet wśród rzadkich włoskich egzotyków, Khamsin uchodzi za auto ekscentryczne. Jeden z najśmielszych projektów studia Bertone na żywo robi o wiele lepsze wrażenie niż na większości zdjęć, ale naszemu fotografowi Rafałowi Andrzejewskiemu udało się uchwycić jego urodę połączenia statku kosmicznego z włoską modelką. Oceńcie sami.
Porsche Rennsport Reunion. Jaki jest najbardziej kalifornijski samochód? Oczywiście Porsche! Zatem nic dziwnego, że największe na świecie wyścigi i spotkanie wyczynowych aut tej marki miało miejsce właśnie w tym słonecznym stanie. Naszą relację z wizyty na torze Laguna Seca przeczytacie w najnowszym numerze.
Fiat 131 Supermirafiori. W czasach PRL hasło „Mirafiori” było synonimem luksusu i dynamiki w jednym. W lutowym Classicauto sprawdzamy co sprawiało, że właśnie ten model Fiata był ulubionym autem ówczesnych władz i celebrytów, a dla przeciętnego zjadacza chleba, stanowił niedoścignione marzenie.
Być jak Sven Andersson. Redaktor Kamil Pawłowski sprawdza jaka moc drzemie w skandynawskim klasyku. Mimo pozorów nudnego jak śledzie z olejem auta, Volvo 240 diesel daje sporo frajdy na śniegu. Jak wypada w naszej ocenie, przeczytacie w dziale Classicauto testuje.
„– Ja, to jedno marzenie w życiu mam. Jeździć na taksówce w Nowym Jorku.
– Tłok tam straszny.
– W Ameryce? Nie tylko. Tam jest i nierówność społeczna, i trusty, i kartele, i wszechpotężna władza kapitału. Ale tam jak ktoś kogoś gania samochodem, to oba dymają tak, że aż kurz idzie… Amerykański. A tu…”
Spełniamy marzenie taksówkarza z „Co mi zrobisz jak mnie złapiesz”. Z okazji okrągłej 120. rocznicy pojawienia się taksówek na amerykańskich ulicach opisujemy fenomen Yellow Cab, ich historię i przyglądamy się najsłynniejszym modelom nowojorskich taksówek.
Mania zbierania. Posiadanie zabytkowego auta to często tylko wierzchołek góry lodowej. Zawsze można kontynuować swoją pasję w zbieraniu pamiątek na temat posiadanego modelu. Ale kolekcjonowanie prospektów samochodowych to już wyższa szkoła jazdy. Skąd się bierze ta pasja i jak się to robi, opowiada doświadczony w tej branży Marcin Litwinowicz.
Laikowi symbol T138 i T148 mówi niewiele. Ale to właśnie te dwa modele Tatry stanowiły mocny kręgosłup polskich kopalń i budów. Mimo pięćdziesiątki na karku potężne Tatry wciąż dzielnie służą. Historię tych maszyn dobrej roboty opisuje nasz specjalista od ciężkiego sprzętu, Piotr Król.
Wydarzenia i reportaże:
Motointegrator Classicauto Cup 2016. Dużymi krokami zbliża się dziewiąty sezon naszych wyścigów. Jakie zmiany czekają na was w tym sezonie oraz terminarz imprez poznacie w najnowszym Classicauto.
Kilka ubiegłorocznych podsumowań.
Wspominamy 49 Rad Żubrów. Obok Rajdu Barbórki Legend okazał się najmocniej obsadzoną imprezą dla rajdowych klasyków.
Barbórka Legend 2015 z uwagi na łagodną aurę cieszył się sporym zainteresowanie kibiców. Dodatkową atrakcją tegorocznej edycji była kwalifikacja aut historycznych na ulicy Karowej. I po raz pierwszy oglądaliśmy w akcji Peugeota 205 Turbo 16!
Po sezonie, przed sezonem. Zanim w maju ruszą pierwsze eliminacje, podsumowujemy sezon 2015 dla Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych oraz drugi w historii Puchar Polski Pojazdów Zabytkowych.
Echa naszych publikacji to Classic cars spotting – zanim to było modne. W grudniowym numerze opublikowaliśmy zdjęcia zapomnianych samochodów wrastających w warszawskie chodniki i parkingi prawie trzy dekady temu. Okazuje się, że nasi czytelnicy znają losy wielu z tych aut!
Legendy wracają. Na tegorocznym Salonie Samochodowym w Tokio najważniejsi japońscy producenci pokazali nowe auta sportowe, opierające się o tradycję takich legend, jak Toyota 2000GT, Honda NSX czy Mazda RX-7.
Nowe samochody:
Testujemy najnowsze BMW serii 7, które zestawiamy z modelem 750i sprzed ponad dwóch dekad.
Stałe działy:
Poradnik kupującego: Jak kupić „Lochę”, czyli Mercedesa klasy S W140? Czy warto jest „wozić wurst sześćsetą”? Lutowy, mocno mięsny poradnik Tymona Grabowskiego pozwoli ocenić, czy warto jest kupić i trzymać, żeby zarobić, czy może lepiej po prostu jeździć Mercedesem klasy S W140.
Człowiek i samochód: O tym że życie bez klasyków jest niemożliwe, wie najlepiej polska stacja PAN na Spitsbergenie. Pływający Transporter Średni stanowi podstawę zaopatrzenia stacji PAN. A spokojnie mógłby mieć zabytkowe tablice rejestracyjne. O tym jak się odpala 39-litrowego diesla, opowiada Konrad Osienienko.
Kamera. Samochód. Akcja. Nie ma dobrego pościgu bez Fiata 131 Mirafiori! Przyjrzymy się, jak rasowy turyńczyk występował na srebrnym ekranie, w produkcjach krajowych i zagranicznych.
Felieton: Redaktorzy Pawłowski i Paul w tym numerze nie pozostawiają suchej nitki na Mirkach-handlarzach, którzy postanowili zrobić interes życia na samochodach klasycznych.
Rocznice: Projektowany jako Talbot S9, następca Samby ostatecznie otrzymał logo Citroënem i symbol AX. W tym roku świętuje swoje trzydzieste urodziny.
Inwestujemy w klasyki: Aż trzy aukcje odbędą się podczas salonu motoryzacji klasycznej Rétromobile w Paryżu. Piotr Życzyński przygląda się, co ciekawego można kupić.
Made in Poland. Do pracy kolejką elektryczną! Redaktor Skowron opisuje historie pierwszego polskiego pociągu elektrycznego (EZT) z lat 30.
Zabytek pod paragrafem: Mój samochód pojechał na wojnę. I nie wrócił … Redaktor Paweł Rożen przedstawia historię mobilizacji II RP w przededniu wojny oraz jak wyglądało to pod kątem prawnym i odszkodowawczym. I jakie ma konsekwencje dziś.
Dział modeli: Dobra chińska robota. Modele Cadillaca portretowane były przez firmy modelarskie nawet w Chinach. Z jakim skutkiem sprawdzicie w najnowszym Classicauto.