Audi S1

Opublikowano

W dziale Nowe Samochody w Classicauto #103 [03/2015] przedstawiamy Audi S1.

tekst: Marcin Miziak   zdjęcia: Rafał Andrzejewski

Tak jak legendarny imiennik z lat 80., który stałym napędem na cztery koła zostawił całą rajdową elitę daleko z tyłu, nowe Audi S1 nie ma również żadnego konkurenta w segmencie B. Nikt inny nie oferuje małego samochodu z dwulitrowym turbo, napędem 4×4 i ręczną skrzynią biegów.

Zawsze lubiliśmy małe samochody z mocnym silnikiem. Pozwalały mimo coraz poważniejszego wieku kierowcy znów czuć się młodym i niepokornym sztubakiem. GTI segmentu B jednak obrosły tłuszczem. Stały się cięższe, większe, mniej zadziorne. Mini Cooper S, Fiesta RS czy Clio RS nadal dają dużo radości, ale stały się do siebie bardzo podobne. Silnik turbo 1.6, przedni napęd, Clio tylko z „automatem”… Audi S1 to zupełnie inna bajka. Przede wszystkim jest naprawdę małe. Typowy mieszczuch łatwy do parkowania i dobry na zakupy. W żadnym wypadku nie jest to auto rodzinne. No chyba, że jesteśmy ojcem samotnie wychowującym dziecko. Narowisty charakter, dość ciężko pracujące sprzęgło i skrzynia biegów mogą nie spodobać się kobietom. I tu dochodzimy do pytania do czego ten samochód jest stworzony? Otóż jak jego dziadek – do bardzo szybkiej jazdy. Latem i zimą, po suchym i mokrym, bardzo przyczepnym asfalcie lub szutrze. Stały napęd na cztery koła daje mu doskonałą trakcję na każdej nawierzchni, zawieszenie można z miejsca kierowcy ustawić na „miękko” lub „twardo”. S1 ochoczo jeździ długimi poślizgami, a w krótkich nawrotach pomaga anachroniczny już dzisiaj (dla nas to kolejny plus!), mechaniczny „ręczny”. Pod maską malucha pracuje prawdziwe dwulitrowe TFSI o katalogowej mocy 231 KM. Koledzy z Audi przyznali jednak, że każde nowe S1 na hamowni „wypluwa” przynajmniej 25 KM więcej. Przyspieszenie do 100 km/h zajmuje mniej niż 6 sekund, prędkość maksymalna to zablokowane elektronicznie 250 km/h. Doskonale spasowane wnętrze to już specjalność Audi, nie polecamy natomiast opcjonalnych 18-calowych kół z oponami o profilu… 35. Ze względu na charakter jazdy S1 zdecydowanie lepsze będą standardowe 17-tki. Cennik startuje od 135 tys. zł. Nie wiemy czy to dużo, bo nie za bardzo mamy z czym Audi S1 porównać. Natomiast na pewno warte jest tej ceny, że możemy w towarzystwie powiedzieć, iż na co dzień jeździmy Audi S1 quattro.