Październikowe Classicauto dostępne w najlepszych kioskach i w naszym sklepie oraz w prenumeracie. Na wersję elektroniczną tym razem musicie jeszcze chwilę poczekać, ale będzie warto. Co w tym miesiącu?
40 lat minęło… to hasło przewodnie numeru. Tyle interesujących rzeczy wydarzyło się w 1976 roku, że poświęcamy im większość artykułów. Możemy zagwarantować tylko jedno: będzie bardzo ciekawie!
Ferrari BB 512 Bella Berlinetta jest naszym tematem numeru! W 1976 roku, gdy świat samochodów wkuwał hasła: ciszej, oszczędniej, ekologicznie, Enzo Ferrari pokazał wszystkim figę. Powiększył silnik Ferrari 365 GT4 BB, doprowadził je do absolutnej piękności i w ten sposób powstało 512 BB – ostatnie Ferrari dla prawdziwych twardzieli.
Classicauto testuje: Mercedes W123 Coupé 40 lat temu pojawiła się kultowa Beczka. Z tej okazji red. Pawłowski zakłada niemiecki kapelusik, zabiera swojego ulubionego krasnala ogrodowego i testuje najmocniejszą wersję – 280 CE. Dziś wersja Coupé Mercedesa W123 należy do najbardziej pożądanych i najpopularniejszych klasyków w Polsce. Dlaczego? Próbujemy odpowiedzieć na to pytanie.
40 lat „Katowickiej” 8 października 1976 roku Warszawę ze Śląskiem połączyła pierwsza w Polsce i zbudowana przez Polaków poważna dwupasmowa droga, zwana Gierkówką lub Katowicką. Wspaniale! Tylko zaraz potem zaczęły się pierwsze remonty i… tak jest do dziś. Cud naszej inżynierii drogowej czy potworny bubel? O tym jak powstawała Gierkówka, czytajcie w naszym dziale Made in Poland.
Duchy Katowickiej W ostatnich latach Gierkówka bardzo się zmieniła, bo w końcu musiała. Jednak mieszka na niej jeszcze sporo duchów, które przypominają jaka była kiedyś. Z okazji 40. urodzin Katowickiej ruszyliśmy na poszukiwanie dawnych klimatów Polskim Fiatem 125p.
40 lat temu w Polsce… Rok 1976 w motoryzacji PRL należał do bardzo ciekawych. Jaroszewicz szalał wtedy Lancią Stratos, Lumel wypuścił kultowy obrotomierz MS2 a Dębica kultową oponę D-124, pierwszy raz w TVP mogliśmy obejrzeć wyścig 24h Le Mans a pan Józef pojechał na wakacje do Bułgarii Syreną trzycylindrową zaś wrócił… dwucylindrową. Oto najciekawsze wydarzenia roku 1976 naszym okiem.
Škoda 105/120 Chyba nie ma bardziej wyśmiewanego klasyka niż poczciwa Skodzianka… Tylko że 40 lat po jej premierze, gdy Polacy już dawno porzucili swoje Maluchy i Duże Fiaty, Czesi dalej masowo jeżdżą Skodami 105 i 120. O historii i fenomenie tego wozu pisze Kuba Ruchlewicz.
40 lat Porsche Transaxle
– Szefie, a może byśmy tak zrobili auto sportowe z silnikiem z przodu?
– Czy pan zwariował? W życiu nie słyszałem takich bredni, pan już tu nie pracuje!
Chyba jednak tego pana nie wyrzucono z pracy, bo 40 lat temu Porsche zaprezentowało model 924 – swój pierwszy samochód z silnikiem nietypowo, bo z przodu! Z tej okazji odwiedzamy wystawę w Muzeum Porsche i testujemy: Porsche 928, Porsche 944 Turbo i białego kruka: Porsche 924 Carrera GT.
Taxi Driver 40 lat temu miał premierę film „Taksówkarz” z Robertem De Niro. Żółta taksówka jedynej słusznej marki Checker zabiera nas na niesamowity film drogi, choć ani razu nie wyjeżdża poza Nowy Jork. To w dziale Kamera Samochód Akcja.
Na czarnych blachach Kultowe czarne tablice, które możemy legalnie używać do dziś, pojawiły się 40 lat temu. Pierwsze z nich urzędy komunikacji wydały 1 lipca 1976 roku. Pisze o nich red. Paweł Rożen w dziale Zabytek pod paragrafem.
Człowiek i Samochód Kolejny Piękny Czterdziestoletni w tym numerze, to Mazda… no właśnie, jaka? Zależnie od rynku znana była jako CD Cosmo, 121 lub RX-5 i pojawiła się w 1976 roku. Jak się żyje z tym rzadkim u nas samochodem i jak się nim jeździ, opowie nam jego właścicielka Magda.
Łada Niva to auto, które ma konstrukcję współczesnego SUV-a. Do dziś pozostaje w produkcji, choć powstało 40 lat temu! Z naszego Poradnika Kupującego dowiecie się jak dobrze kupić Nivę, ile kosztuje i na co uważać.
Austin Mini Cooper S Odpocznijmy od tematów z 1976 roku! Każdy słyszał o legendarnych wyczynach czerwonych Mini na trasach Rajdu Monte Carlo. Ale dopiero ostra jazda idealną repliką zwycięskich aut z lat 60. pozwala naprawdę zrozumieć fenomen Diabelskiego Pudełka. Trzymajcie się mocno – będzie szybko!
Będąc młodą lekarką, kupiłam pierwszą Syrenę Dr Zofia Manicka w 1958 roku stała się posiadaczką pierwszej, sprzedanej przez FSO Syreny. Ten wywiad, który przeczytacie w numerze to jedna z wielu historii, do których dotarł Tomasz Szczerbicki – historyk motoryzacji i autor książki Syrena (w serii: Samochody w PRL. Rzecz o motoryzacji i nie tylko).
Motointegrator Classicauto Cup Tor w Jastrzębiu jeszcze nigdy nie przeżył takiego oblężenia klasyków. W IV eliminacji Motointegrator Classicauto Cup udział wzięło 154 zawodników. To największa jak dotąd impreza na tym obiekcie, a rekordowa liczba uczestników jeszcze długo pozostanie nie do pobicia. Przynajmniej do następnej rundy MCA Cup!
Inwestuj w klasyki Gdy rozstania nadszedł czas… Jak mądrze sprzedać klasyka? Czy to już ten moment? Czy naciska żona, czy też sam się na to zdecydowałeś? Jak zrobić to rozsądnie, radzi w kolejnym artykule ekonomista i kolekcjoner Paweł Brukszo.
Wydarzenia
Moto Classic Wrocław na Zamku Topacz wyrastało na najważniejszą, najbardziej prestiżową imprezę związaną z klasyczną motoryzacją w naszym kraju. Szósta edycja pokazała, że … już wyrosło! Goście i tłumy publiczności spędzili sierpniowy weekend w świecie zabytkowych maszyn wszelkiego rodzaju. Świat stał się na chwilę piękniejszy.
Styl Volvo Przez 40 lat pracy dla Volvo, Jan Wilsgaard konsekwentnie trzymał się swojego sposobu projektowania. Stworzył najsłynniejsze modele, w tym wszystkie kultowe kombi. Odszedł w wieku 86 lat.
Nowe samochody: